The end of the long journey...

Taget från http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/pa-jakt-efter-horrokruxerna-1.1205214


– Det är väldigt känslofyllt, samtidigt som det är spännande, säger Daniel Radcliffe till TT Spektra.

Bok nummer sju, "Harry Potter och dödsrelikerna", har blivit två filmer. Den första har svensk biopremiär 17 november, den andra i juli. Sen är allt över.

För Daniel Radcliffe är det vemodigt, men samtidigt innebär det en början till något nytt.

– Nu har jag nya kapitel i livet att se fram emot, säger han.

Daniel Radcliffe gjorde debut som den unge trollkarlen Harry 2001, när han var tolv år gammal. Då var han en blyg liten pojke som storögt betraktade all uppståndelse omkring sig. Nu, nästan tio år senare, är han en erfaren skådespelare och en oerhört förmögen ung man, som redan i början av 2011 kastar sig ut i nya äventyr.

– Jag gör musikalen "Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig" på Broadway. Jag är helt okej på att sjunga, däremot lämnar min dansförmåga en del att önska. Där får jag träna, säger han med ett skratt.

Vi träffar honom ute på Leavesden Studios några mil utanför London. Denna gamla Rolls-Royce-fabrik har gjorts om till en filmstudio och det är här alla Harry Potter-filmer har gjorts. Fortfarande står en stor del av kulisserna kvar, men mycket är redan rivet - bland annat har professor Dumbledores rum försvunnit.

– Ja, det känns lite konstigt att se det försvinna. Jag har ju vuxit upp här, säger Daniel Radcliffe och ser sig om.

– Å andra sidan har jag ju nu en dagbok som få andra har. Om jag själv får barn en gång, kan jag ju ta fram de gamla filmerna och säga "titta, så här såg jag ut när jag var tolv", och så vidare.

Eftersom Daniel Radcliffe och Harry Potter så att säga har vuxit upp tillsammans, måste de ha mycket gemensamt – eller?

– Jag tror det finns rätt mycket av mig i Harry. När jag gjorde de första två filmerna ägnade jag mig bara åt att lära mig och sedan säga replikerna. Men från och med film nummer tre kände jag hur han mer och mer blev en karaktär.

I detta det sista kapitlet om Harry Potter kommer vi bland annat att få se hur hans vänner Ron och Hermione äntligen blir ett par- och en efterlängtad kyss kommer.

– Det kändes lite bisarrt att se dom kyssas. Vi har ju känt varandra sen vi var små. Fansen kommer att jubla.

De som under 2011 inte reser till New York för att se honom stå på scen kommer att få möjlighet att se Daniel Radcliffe inte bara i den avslutande Harry Potter-filmen utan även i "The woman in black".

– Det är en riktig skräckhistoria.

Gunnar Rehlin/TT Spektra

[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0